Onze missie

eStation werd in 2000 opgericht door Stephen Emmer en behoort met meer dan 600 titels tot de meest toonaangevende media muziek en sound design boutique studio’s in Nederland. Door de onderscheidende, inspirerende en unieke visie mag eStation zich kwalitatief marktleider van Nederland noemen.

Onze missie bestaat uit het benadrukken van het strategisch belang van georganiseerde klank bij alle denkbare vormen van marketing, branding en communicatie.

Wij geloven in een directe dialoog tussen opdrachtgever en uitvoerder en daarmee in korte lijnen waardoor ten allen tijde snel geschakeld kan worden.

eStation staat voor kwaliteit in plaats van kwantiteit, selectief met een duidelijke focus, de menselijke maat in combinatie met het accent op visie, innovatie en onderscheidend vermogen, alsmede service voor, tijdens en na oplevering van een project.

Onze werkvloer beperkt zich niet sec tot onze studio’s in Amsterdam. Met onze mobiele studio set-up kunnen wij op elke gewenste locatie uit de voeten. Indien nodig wijken we daarnaast met hetzelfde gemak uit naar gerenommeerde muziekstudio’s zoals Abbey Road (Londen), Avatar Studios (New York) of Wisseloord Studios (Hilversum).

Daarnaast beschikken wij over een uitgebreid nationaal en internationaal professioneel netwerk met snelle toegang tot de beste musici, vocalisten, producers, mixers, geluidstechnici, tekstschrijvers en beat-makers.

 

Portfolio

Porfolio in Geluid

Portfolio met Beeld

 

Over Stephen

Vanaf 1985 gaat Emmer zich meer en meer toeleggen op het componeren van muziek voor films, documentaires, zender-huisstijlen en leaders voor tv-programma's. Zijn eerste opdracht is voor het programma 'Kwartslag' van het Humanistisch Verbond. 

Enkele bekende voorbeelden van zijn werk in de jaren ‘80 zijn: de tunes van tv-programma's als het NOS Journaal, Van Gewest tot Gewest, Per Seconde Wijzer, Radio 1 Journaal, Waku Waku, en de station-calls van omroepen of zenders als de KRO, de NCRV, Nederland 1, Radio 2 en de NOS. 

Ook componeert hij in deze periode de muziek van RTV-commercials en audiologo’s voor diverse grote bedrijven. Daarnaast maakt hij muziek voor de filmtrailers van IDFA (International Documentary Festival Amsterdam) en FFR (Film Festival Rotterdam) alsmede soundtracks voor verschillende documentaires. In samenwerking met Ronald Abrahams is hij daarnaast verantwoordelijk voor de soundtrack voor Transit, de debuut film van Eddy Terstall. 

Het specifieke opdrachtwerk voor radio en met name televisie neemt meteen een dermate grote vlucht dat Emmer hier al snel zijn tijd aan besteedt en daarmee in feite de eerste fulltime ‘tunes-componist’ van Nederland wordt. 

Waar voorgangers als Jerry van Rooyen, Ruud Bos en Joop Stokkermans deze werkzaamheden vaak hebben gecombineerd met ander opdracht- en vrij werk, legt Emmer zich volledig toe op de tunes en verheft hiermee het vak van mediacomponist tot hoofdvak. Hij doet dit door niet alleen creatief te produceren, maar ook door een duidelijke visie te ontwikkelen over wat er bij dit ‘nieuwe beroep’ allemaal komt kijken. Deze kennis, opgedaan in de praktijk, zal later als uitgangspunt dienen voor zijn lezingen, workshops en gastcolleges op diverse instituten, die hiervoor pas veel later een officiële opleiding ontwikkelden.

Emmer voert zijn eigen werk meestal uit op diverse instrumenten als gitaar, basgitaar, piano en percussie. Vanaf begin jaren 80 speelt hij als een van de eersten in Nederland op een zogenaamd sampling keyboard. Hij doet met zijn projecten ook ervaring op met het laten uitvoeren van zijn eigen werk door anderen, zoals the Royal Philharmonic Orchestra uit Londen voor de KRO-station-calls en een sessie-orkest samengesteld uit leden van het London Symphony Orchestra voor de Journaalmuziek van respectievelijk 1989 en 1995. Het Metropool Orkest voert begin jaren 90 onder gast-dirigentschap van David Bedford de door Emmer gecomponeerde tunes uit voor de muziekstijl van Nederland 1. 

In samenwerking met onder meer dj Joost van Bellen, Mathilde Santing en multitalent Fay Lovsky maakte hij ook de soundtrack voor twee modeshows van Marlies Dekkers.


eStation

Medio 2002 richt hij eStation op, een media muziek en sound design boutique shop voor (interactieve) mediaproducties voor televisie, radio, internet, computerspelletjes, evenementen, mobiele telefoons en dvd. 

eStation is door de jaren heen onder meer verantwoordelijk voor muziek en sounddesign voor televisieprogramma's als RTL Latenight, het RTL Nieuws, het NOS Journaal en RTL Boulevard. Daarnaast maakte Emmer klankontwerpen en muziekcreaties voor diverse museale exposities, zoals Van Gogh-Gauguin en Monsieur Bing voor het Van Gogh Museum, Muziek tijdens Oorlog en Vrede voor het Legermuseum en voor Beestachtig Mooi. 

In samenwerking met Broadcast Magazine neemt hij in 2004 het initiatief tot de Nederlandse Muziek- en Sounddesign Award, een jaarlijkse vakprijs voor de beste tunes op tv, radio en in reclames.

In 2006 volgt het klankontwerp als de muziek voor vrijwel alle interactieve installaties  van de experience alsook de huisstijl van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Ook outdoor schermcommercials voor de mediagroep van Luchthaven Schiphol alsmede een DVD voor Euronext over het verdwijnen van de beursvloer rollen vervolgens uit de eStation koker. In opdracht van Vodafone was Emmer met eStation verantwoordelijk voor de productie van de eerste polyfone ringtone van Nederland.


Beeld & Geluid

Emmer geeft door de jaren heen uiteenlopende seminars, lezingen en workshops over de relatie tussen beeld en geluid, de geschiedenis en toekomst van deze relatie, alsmede de toepasbaarheid bij zowel film als televisie en multimedia. Hij doet dit niet alleen op uiteenlopende locaties, zoals o.a. de Media Academie, de Beeld & Media Faculteit van de HKU, de Kunstacademie Groningen, de Kunstacademie Arnhem en het Conservatorium te Groningen maar richt hiertoe in samenwerking met de Media Academie te Hilversum zelfs het eStation Training Centre op.

In het buitenland is hij spreker op diverse congressen van Promax BDA en Eyes and Ears from Europe in Baltimore, Orlando, Rome, Sevilla en Keulen. In Nederland heeft hij een vaste column in het vaktijdschrift Audio & Video Report en is hij juryvoorzitter van de Gouden Beelden categorie Beste Geluid namens Broadcast Magazine. Hiernaast is hij nog korte tijd freelance conceptontwikkelaar voor de interactieve afdeling van reclamebureau Publicis.

Door onder meer de komst van dag- en nacht-tv in Nederland is Emmer, mede ingegeven door het feit dat hij op de belangrijkste publieke en commerciële zenders de nieuwsmuziek verzorgt, vanaf 2005 zo ongeveer de meest beluisterde componist van het land. In die tijd is elke 7 minuten zijn muziek wel ergens te horen op de Nederlandse televisie. Mede op basis hiervan mag Emmer zich met eStation met recht kwalitatief marktleider van Nederland noemen.

 

Tot slot

eStation heeft de afgelopen jaren de zendermuziek voor alle RTL TV zenders gemaakt. Daarnaast was Stephen initiatiefnemer van Music In Motion, welke hij in nauwe samenwerking met Buma Stemra heeft opgericht.